Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2023

Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ ΜΟΝΑΔΙΚΗ!!

 Κάτω από τα τριανταφυλλένια πέλματά σου

δυο καρδιές-
η καρδιά της μητέρας
η καρδιά του πατέρα.
Πάτα γερά.
Δε θα πέσεις.
Γιάννης Ρίτσος

 

Δεξιότητες στόχευσης του προγράμματος

 

  •  Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα – 4Cs (συνεργασία, κριτική σκέψη, επικοινωνία, δημιουργικότητα)
  • Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία)

Σύνδεση με τη Βασική Θεματική

  •   Δικαιώματα του Παιδιού
  •  Αλληλοσεβασμός
  • Διαφορετικότητα
  •  Αντιμετώπιση διακρίσεων
  • Κοινωνική ευαισθησία

 

 Τίτλος Εργαστηρίου                                        «Η μονα-δική μου οικογένεια» 

 

Ο εκπαιδευτικός ζητά από τους μαθητές να ζωγραφίσουν την οικογένειά τους σε μία κόλλα Α4, δίνοντας ένα πρότυπο. Οι μαθητές κάνουν τη ζωγραφιά τους στο σπίτι και τη φέρνουν στην τάξη την πρώτη ημέρα του προγράμματος.
Στο πρώτο εργαστήριο, ο εκπαιδευτικός έχει αναρτήσει σε διάφορα σημεία της τάξης καρτελάκια με αριθμούς που αφορούν στο πλήθος των μελών μιας οικογένειας (πχ. καρτελάκια με αριθμούς από το 2 έως το 10). Κάθε μαθητής με τη ζωγραφιά της οικογένειάς του στα χέρια, ανάλογα με το πλήθος των μελών που εικονίζονται σε αυτήν, κατευθύνεται στον χώρο με το αντίστοιχο καρτελάκι.

Οι μαθητές αυτόματα δημιουργούν μικρότερες ή μεγαλύτερες ομάδες, ανάλογα με το πλήθος των μελών της οικογένειάς τους. Τους ζητείται να παρουσιάσουν την οικογένειά τους στην ομάδα τους με τη βοήθεια της ζωγραφιάς τους. Ο εκπαιδευτικός φροντίζει να διαχειριστεί κατάλληλα τις περιπτώσεις των παιδιών εκείνων που τυχόν θα μείνουν μόνα τους σε κάποιο καρτελάκι. Στο τέλος της δραστηριότητας, οι μαθητές αναρτούν τις ζωγραφιές τους σε συγκεκριμένο χώρο κάτω από το σχετικό καρτελάκι.

Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές σε μια δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών  με θέμα «Τι είναι Οικογένεια» με στόχο την ανίχνευση των πρότερων ιδεών και αντιλήψεων των μαθητών

ΔΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

 

 

 

ΜΕΛΗ ΕΧΕΙ Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΟΥ            ΔΙΠΛΗΣ ΕΙΔΟΔΟΥ ΜΕ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ     .ΧΑΡΗΣ 2           ΧΑΡΤΗΣ

Ο εκπαιδευτικός προβάλλει στην τάξη το διαδραστικό ψηφιακό παραμύθι «Η μονα-δική μου οικογένεια» της Ι. Μανάφη (άδεια Creative Commons). Όλοι μαζί συζητούν για τις οικογένειες των ζώων που πρωταγωνιστούν στο παραμύθι.

Ενδεικτικές εργασΊες που ακολούθησαν μετά το διάβασμα του παραμυθιού:

ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΓΕΡΟ ΣΠΙΤΙ    ΓΙΑ ΕΝΑ ΓΕΡΟ ΣΠΙΤΙ     ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΓΕΡΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ 2      ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΓΕΡΟΥ ΣΠΙΤΙΟΥ

 

Τίτλος Εργαστηρίου  «Πες μας, Πιγκουίνε!» -

Συζητάμε για την πυρηνική οικογένεια (1+1=2) Με αφορμή το παραμύθι που διαβάστηκε στο 1ο Εργαστήριο, ο εκπαιδευτικός υποδέχεται τους μαθητές με το εύρημα ότι ένας από τους ήρωες του παραμυθιού, ο πιγκουίνος, τους στέλνει χαιρετισμούς με μια αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Γονέων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» ο ίδιος και η οικογένειά του!
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του πιγκουίνου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον πιγκουίνο, που αντλεί από τους Πόρους του προαναφερόμενου παραμυθιού, ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Πιγκουίνοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του πιγκουίνου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της πυρηνικής οικογένειας.

Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «τετραμελή οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί

ΠΑΙΔΙΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑ ΓΙΑ ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ         .jpg

20221109 075958    ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ       ΠΙΓΚΟΥΙΝΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑ ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΟΙΚ

 

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑ

 

 

Τίτλος Εργαστηρίου  «Πες μας, λύκε!» - Συζητάμε για την εκτεταμένη οικογένεια (1+1=11)

  • Στην έναρξη του 3ου Εργαστηρίου, ο εκπαιδευτικός συνεχίζοντας το εύρημα με τους ήρωες του παραμυθιού, ανακοινώνει στους μαθητές ότι ο λύκος τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα Ηλικιωμένων, στην οποία είναι «τιμώμενα πρόσωπα» οι γιαγιάδες του και οι παππούδες του.
    Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του λύκου είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για τον λύκο από τους Πόρους του παραμυθιού ή πληροφοριακό υλικό από την ιστοσελίδα του Αρκτούρου ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Λύκοι» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
    Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του λύκου και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της εκτεταμένης οικογένειας.
  • Επίσκεψη γιαγιάς παππου και θείας στις τάξεις του νηπιαγωγείου όπου
  1. Διάβασαν παραμυθι στα παιδιά
  2. Κατασκεύασαν παιχνίδι μαζί με τα παιδιά - σβούρα
  3. έπαιξαν παραδοσιακά παιχνίδια στην αυλή του σχολείου.

 

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ  

  1. ΓΙΑΓΙΑΣ    ΠΑΡΑ 2      ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ ΓΙΑΓΙΑΓΙΑΓΙΑΣ ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

ΑΠΟ ΘΕΙΑ ΚΑΙ ΠΑΠΠΟΥ    ΑΠΟ ΘΕΙΑ 1

2       .jpg       ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ 3      ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ

 

Τίτλος Εργαστηρίου  «Πες μας, καγκουρό!» - Συζητάμε για τη μονογονεϊκή οικογένεια (1+1=1)

 

 

Στην έναρξη του 4ου Εργαστηρίου, ο εκπαιδευτικός ανακοινώνει στους μαθητές ότι ένας ακόμα ήρωας του παραμυθιού, το καγκουρό, τους στέλνει χαιρετισμούς με μία αναμνηστική κάρτα για την Παγκόσμια Ημέρα της Μητέρας, στην οποία «τιμώμενα πρόσωπα» είναι το ίδιο και η μητέρα του.
Προκειμένου να κατανοήσουν οι μαθητές γιατί η οικογένεια του καγκουρό είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της Ημέρας, ο εκπαιδευτικός παρουσιάζει ένα σύντομο πληροφοριακό κείμενο για το καγκουρό από τους Πόρους του παραμυθιού ή/και προβάλλει κάποιο σχετικό βίντεο (π.χ. αποσπάσματα από το βίντεο με τίτλο «Καγκουρό» από τη συλλογή εκπαιδευτικών ντοκιμαντέρ της Disney «Ο μαγικός κόσμος των ζώων», 2009).
Ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια για τη δομή της οικογένειας του καγκουρό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η συζήτηση οδηγεί στον ορισμό της μονογονεϊκής οικογένειας.
Οι μαθητές χωρίζονται σε διμελείς ή τριμελείς ομάδες προσομοιώνοντας σε κάθε ομάδα μία μονογονεϊκή οικογένεια με έναν γονέα (μητέρα ή πατέρα) και ένα ή δύο παιδιά. Οι ρόλοι μοιράζονται στην ομάδα με τη συνεργασία και συμφωνία όλων των μελών της.
Ο εκπαιδευτικός μοιράζει σε κάθε «οικογένεια» μια κάρτα με μία προβληματική κατάσταση που απαιτεί λύση. Τα μέλη της «οικογένειας» κάνουν «οικογενειακό συμβούλιο» για να βρουν εναλλακτικές λύσεις στο πρόβλημά τους. Παράλληλα συμπληρώνουν ένα φύλλο εργασίας καταγράφοντας τις λύσεις που έχουν σκεφτεί.

Γίνεται συζήτηση στην ολομέλεια των μαθητών για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μια μονογονεϊκή οικογένεια στη λειτουργία της, αλλά και για τις όμορφες στιγμές που μπορούν να έχουν τα μέλη της. Καταγράφονται οι ιδέες των μαθητών σε έναν λευκοπίνακα Google Jamboard με χαρτάκια διαφορετικού χρώματος για τις θετικές και αρνητικές αναφορές των μαθητών.
Οι μαθητές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ατομικό εικαστικό έργο με θέμα «Πώς νιώθει το καγκουρό στην οικογένειά του;»

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

 

Τίτλος Εργαστηρίου  «Πες μας, κούκε!» - Συζητάμε για τη θετή οικογένεια (1+1=3)

 

Τίτλος Εργαστηρίου   «Πες μας, χελωνάκι!» - Συζητάμε για τα ορφανά παιδιά (1+1=0)

Επίσκεψη ψυχολόγου Σοφίας Ντίκα και παιδαγωγού κ. Τσαμπίκας  Καραγεώργη από το ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΔΗΜΟΥ ΡΟΔΟΥ  ΜΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΡΟΜΑ

  1.  Διάβασαν παραμύθι ενσυναίσθησης για τα ορφανά παιδιά και την θετή οικογένεια .
  2. Πραγματοποίησαν δραστηριότητες ενσυναίσθησης.
  3. Δημιουργία αφίσας.

ΓΙΑ ΤΑ ΟΡΦΑΝΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΟ       ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

ΕΡΓΑΣΙΑΑ        ΤΕΛΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ         ΨΥΧΟΛΟΓΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου